Hava Durumu

#Tasavvuf

Bursa Hayat Gazetesi - Tasavvuf haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Tasavvuf haber sayfasında canlı gelişmelerle ulaşabilirsiniz.

Ruhun şifası: Tasavvuf Haber

Ruhun şifası: Tasavvuf

İslam'ın derinliklerinde kök salmış olan tasavvuf, sadece bir dinî anlayış değil, aynı zamanda insanın iç dünyasına yönelen mistik bir yolculuktur. Bu yolculuk, bireyi Allah'a yaklaştırmayı, ruhu arındırmayı ve insanın potansiyelini en üst düzeye çıkarmayı hedefler. TASAVVUFTA İNSAN Tasavvufi anlayışa göre insan, sadece maddi bir varlık değil, aynı zamanda ruhsal bir boyut taşıyan, evrenle iç içe geçmiş bir varlıktır. İnsan, potansiyel olarak mükemmelliğe ulaşabilecek bir varlık olarak görülür. Tasavvuf, insanın bu potansiyelini gerçekleştirmek için kendisini tanımasını, nefsini terbiye etmesini ve Allah'a yaklaşmasını hedefler. TASAVVUFTA ŞİFA Tasavvufta şifa, sadece fiziksel hastalıkların tedavisi değil, aynı zamanda ruhsal hastalıkların ve sıkıntıların iyileştirilmesidir. Tasavvufi şifa anlayışında, hastalıkların kökeninde genellikle ruhsal bir dengesizlik olduğu düşünülür. Zikir, tefekkür, murakabe gibi tasavvufi yöntemler, ruhu tedavi ederek bedensel şifanın da kapısını açar. TASAVVUFİ DÜŞÜNCE VE ŞİFA ARASINDAKİ BAĞLANTI Tasavvuf, insanın iç dünyasına yönelerek onu daha iyi anlamayı amaçlar. Bu sayede, insanın kendi içindeki hastalıkların kökenini bulmasına ve onları tedavi etmesine yardımcı olur. Tasavvufi düşünce, insanın evrenle olan bağını güçlendirerek, onun daha huzurlu ve mutlu bir hayat sürmesini sağlar. TASAVVUFUN ŞİFA YÖNTEMLERİ Tasavvufta şifa için kullanılan birçok yöntem vardır. Bunlardan bazıları şunlardır: Zikir: Allah'ı anmak, O'nun isimlerini tekrarlamak. Tefekkür: Evrenin ve insanın yaratılışındaki hikmetleri düşünmek. Murakabe: Kalbi Allah'a yöneltmek, iç gözlem yapmak. Evrad-ı şerife: Peygamber Efendimiz (sav)'in ve velilerin öğrettiği duaları okumak. Sûfi sohbetleri: Ulema ve şeyhlerle sohbet ederek bilgi almak ve manevi destek görmek. TASAVVUFUN MODERN DÜNYADAKİ YERİ Günümüzde, insanların yaşadığı stres, kaygı ve yalnızlık gibi sorunlar, tasavvufi yöntemlerin önemini bir kez daha ortaya koymaktadır. Tasavvuf, modern insanın ruhsal ihtiyaçlarına cevap verebilecek bir sistem olarak yeniden ilgi görmektedir. Tasavvuf, insanın hem maddi hem de manevi boyutuyla ilgilenen kapsamlı bir dünya görüşüdür. Şifa, tasavvufun temel amaçlarından biridir. Tasavvuf, insanın içsel yolculuğunda ona rehberlik ederek, daha sağlıklı ve mutlu bir hayat sürmesini sağlar.

Yunus Emre kimdir? Yunus Emre'nin hayatı, edebi kişiliği ve eserleri... Haber

Yunus Emre kimdir? Yunus Emre'nin hayatı, edebi kişiliği ve eserleri...

Yunus Emre'nin tam olarak ne zaman ve nerede doğduğu bilinmemekle birlikte, 1240 yılı civarında Anadolu'da doğduğu tahmin edilmektedir. Yaşamının büyük bir kısmını Anadolu'nun çeşitli şehirlerinde gezgin derviş olarak geçirmiştir. Hacı Bektaş Veli'den ve Tapduk Emre'den etkilendiği bilinmektedir. 1320 yılında vefat ettiği tahmin edilmektedir. ESERLERİ... Dîvân Risâletü'n-Nushiyye YUNUS EMRE'NİN ESERLERİNDE İŞLEDİĞİ KONULAR... Yunus Emre, eserlerinde tasavvuf felsefesini ve insan sevgisini sade ve yalın bir dille işlemiştir. Şiirlerinde aşk, ölüm, yalnızlık, doğa, vatan sevgisi gibi evrensel temalara yer vermiştir. Yunus Emre'nin eserlerinde işlediği başlıca konular şunlardır: Tasavvuf: Yunus Emre'nin şiirlerinin ana teması tasavvuftur. Eserlerinde Allah sevgisini, insanın kendini aşmasını ve Hakk'a ulaşmasını anlatan şiirler yer alır. Yunus Emre, tasavvuf felsefesini günlük hayata ve insan ilişkilerine uyarlamıştır. İnsan Sevgisi: Yunus Emre, eserlerinde insan sevgisine büyük önem vermiştir. Tüm insanların eşit olduğunu ve birbirini sevmesi gerektiğini savunmuştur. Şiirlerinde hoşgörü, merhamet ve yardımseverlik gibi değerleri yüceltmiştir. Aşk: Yunus Emre, şiirlerinde ilahi aşkı ve dünyevi aşkı işlemiştir. İlahi aşk, Allah'a duyulan saf ve koşulsuz sevgidir. Dünyevi aşk ise insandan insana duyulan sevgidir. Yunus Emre, her iki aşk türüne de şiirlerinde yer vermiştir. Ölüm: Yunus Emre, ölümden korkmaz ama onunla yüzleşmekten de çekinmez. Şiirlerinde ölümün kaçınılmaz olduğunu ve her an gelebileceğini hatırlatır. Ölüme karşı tevekkül ve teslimiyet duygularını dile getirir. Yalnızlık: Yunus Emre, şiirlerinde modern insanın yalnızlığını da işler. Büyük şehirlerde yaşayan insanların yabancılaşmasını ve birbirinden kopukluğunu anlatır. Yalnızlığa karşı sabır ve tevekkül duygusunu tavsiye eder. Doğa: Yunus Emre, doğaya hayranlık duyan bir şairdir. Şiirlerinde doğanın güzelliğini ve insan üzerindeki etkisini anlatır. Doğanın birer Allah nimeti olduğunu savunur. Vatan Sevgisi: Yunus Emre, vatan sevgisini şiirlerinde dile getirmiştir. Vatanın önemini vurgulamış ve vatan için canını feda etmeye hazır olduğunu ifade etmiştir. Bunlara ek olarak Yunus Emre: Ahlak: Eserlerinde dürüstlük, erdem, haysiyet gibi ahlaki değerleri savunmuştur. Zaman: Zamanın akışkanlığı ve geçmişe özlem gibi temaları şiirlerinde işlemiştir. Bilgelik: Eserlerinde tecrübe ve bilgelikten gelen öğütler vermiştir. Yunus Emre'nin şiirleri, sade ve yalın dili, derin duyguları ve evrensel temaları ile Türk edebiyatında önemli bir yere sahiptir. Günümüzde de ilgi görmeye devam eden şiirleri, birçok dile çevrilmiş ve farklı kültürlerden insanlara ilham kaynağı olmaktadır.

Samiha Ayverdi kimdir? Samiha Ayverdi'nin hayatı, edebi kişiliği ve eserleri... Haber

Samiha Ayverdi kimdir? Samiha Ayverdi'nin hayatı, edebi kişiliği ve eserleri...

Samiha Ayverdi'nin babası Miralay İsmail Hakkı Bey, annesi Mediha Hanım'dır. Ailesi, köklü bir askeri ve entelektüel geçmişe sahipti. Küçük yaşlardan itibaren edebiyata ilgi duydu ve zengin bir kütüphaneden faydalandı. Süleymaniye Kız Numune Mektebi'nde eğitim gördü ve Fransızca öğrendi. Edebiyat, felsefe ve tasavvuf alanlarında özel dersler aldı. Evlendikten sonra da edebi çalışmalarına devam etti. 1960'lı yıllarda ağabeyi Ekrem Hakkı Ayverdi ile birlikte Kubbealtı Akademisi'ni kurdu. Samiha Ayverdi, 1993 yılında İstanbul'da vefat etti. ESERLERİ... Yayımlanan Kitaplarının Listesi Aşk Budur (Aşk Bu imiş) 1938, Batmayan Gün 1939, Mâbette Bir Gece 1940, Ateş Ağacı 1941, Yaşayan Ölü 1942, İnsan ve Şeytan 1942, Son Menzil 1943, Yolcu Nereye Gidiyorsun 1944, Yusufcuk 1946, Mesihpaşa İmamı 1948, Ken'an Rifâî ve Yirminci Asrın Işığında Müslümanlık 1951, İstanbul Geceleri 1952, Edebî ve Mânevî Dünyâsı İçinde Fâtih 1953, İbrahim Efendi Konağı 1964, Boğaziçi'nde Târih 1966, Misyonerlik Karşısında Türkiye 1969, Türk-Rus Münâsebetleri ve Muhârebeleri 1970, Bir Dünyâdan Bir Dünyâya 1974, Türk Târihinde Osmanlı Asırları 1975, Millî Kültür Meseleleri ve Maârif Dâvâmız 1976, Âbide Şahsiyetler 1976, Türkiye'nin Ermeni Meselesi 1976, Hâtıralarla Başbaşa 1977, Kölelikten Efendiliğe 1978 (Arapça ve İngilizce 1979, Urduca 1981), Dost 1980 (İngilizce 1995), Yeryüzünde Birkaç Adım 1984, Rahmet Kapısı 1985, Mektuplardan Gelen Ses 1985, Ne İdik Ne Olduk 1986, Hancı 1986, Bağ Bozumu 1987, Hey Gidi Günler Hey 1988, Küplüce'deki Köşk 1989, Ah Tuna Vah Tuna 1990, Dile Gelen Taş 1999, Râtibe 2000, İki Âşinâ 2003 Ezelî Dostlar 2004, Mülâkatlar 2005, Dünden Bugüne Ne Kalmıştır 2006, Arkamızda Dönen Dolaplar 2007, Kaybolan Anahtar 2008, Paşa Hanım 2009, Ebabil Kuşları 2010, O da Bana Kalsın 2013, Türkiye'nin Ermeni Meselesi 2014, Sinan'ın Günlüğü 2015 SAMİHA AYVERDİ'NİN ESERLERİNDE İŞLEDİĞİ KONULAR... Samiha Ayverdi, eserlerinde geniş bir yelpazede konulara yer vermiş, tasavvufi bakış açısını realist bir üslupla harmanlayarak Türk edebiyatına özgün bir katkıda bulunmuştur. Eserlerinde öne çıkan başlıca temalar şunlardır: Tasavvuf: Eserlerinin temelini tasavvufi düşünce oluşturur. İnsan ruhunun manevi yolculuğunu, Hakk'a ulaşma çabasını ve tasavvufun günlük hayattaki uygulamalarını işler. Mevlana, Yunus Emre gibi tasavvuf büyüklerine ve eserlerine saygı duyar ve onları sıklıkla anar. Ahlak: Ahlaki değerlere ve erdemli yaşama büyük önem verir. Eserlerinde dürüstlük, yardımseverlik, sabır, tevekkül gibi ahlaki ilkeleri savunur. Yanlış ve erdemsiz davranışların sonuçlarını hikâyeleri ve romanları aracılığıyla gösterir. Aile ve Toplum: Geleneksel aile yapısını ve aile içi ilişkileri ele alır. Kadının toplumdaki yeri ve rolü üzerine düşüncelerini paylaşır. Toplumsal değişimlerin ve modernleşmenin aile ve birey üzerindeki etkilerini inceler. İnsan Psikolojisi: İnsan ruhunun derinliklerini ve karmaşık duygularını ustalıkla tasvir eder. Karakterlerinin iç dünyalarını ve psikolojik çatışmalarını analiz eder. Mutluluk, üzüntü, korku, sevgi gibi duyguların insan davranışlarını nasıl etkilediğini gösterir. Tarihi ve Kültürel Değerler: Özellikle Osmanlı dönemi İstanbul'unun atmosferini ve kültürünü eserlerinde yansıtır. Tarihi ve kültürel değerlere saygı duyar ve bunları korumak için çaba gösterir. Geçmişten günümüze değişen gelenek ve görenekleri eserlerinde konu alır. Bunlara ek olarak: Eserlerinde doğa sevgisini ve hayranlığını da dile getirir. Bazı eserlerinde mizah unsurlarına da yer verir. Öğretmenlik ve gazetecilik gibi mesleklerini de eserlerinde konu edinir. Samiha Ayverdi'nin eserlerinde işlediği konular sadece bunlarla sınırlı değildir. Yazar, eserlerinde insan yaşamının her alanına dair gözlemlerini ve düşüncelerini özgün bir üslupla kaleme almıştır. Bu da eserlerini her yaştan okur için ilgi çekici kılmıştır. EDEBİYATIMIZA KATKILARI... Samiha Ayverdi, eserlerinde tasavvufi bakış açısını realist bir üslupla harmanlamış ve Türk edebiyatına özgün bir katkıda bulunmuştur. Romanlarında ve hikâyelerinde insan ruhunun derinliklerini ve ahlaki ikilemleri ustalıkla işlemiştir. Eserlerinde aile, toplum ve insan ilişkilerine dair incelikli gözlemler sunmuştur. Türkçenin gelişmesine ve zenginleşmesine katkıda bulunmuştur.

Mevlana Celaleddin Rumi kimdir? Mevlana Celaleddin Rumi'nin hayatı ve eserleri... Haber

Mevlana Celaleddin Rumi kimdir? Mevlana Celaleddin Rumi'nin hayatı ve eserleri...

Babası Bahaeddin Veled, Horasan'ın önde gelen bilginlerinden biriydi. 1220 yılında ailesiyle birlikte Konya'ya göç etti. Konya'da Şems-i Tebrizi ile tanışması hayatında dönüm noktası oldu. 1241 yılında Şems-i Tebrizi'nin gizemli bir şekilde ortadan kaybolması üzerine Mevlana, inzivaya çekildi ve eserlerini yazmaya başladı. 1273 yılında Konya'da vefat etti. ESERLERİ... Şiirleri: Mevlana Celaleddin Rumi'nin en bilinen eseri Maṭnawīye Ma'nawī'dir (Manevi Beyitler ; Farsça) Altı ciltlik şiir, Fars Tasavvuf edebiyatının zengin geleneği içinde seçkin bir yere sahiptir ve genellikle "Farsça Kuran" olarak anılır.  Birçok yorumcu onu dünya edebiyatının en büyük mistik şiiri olarak kabul etmiştir.  Her biri bir iç kafiyeli beyitten oluşan yaklaşık 27.000 satır içerir. Mesnevi şiir türünde farklı ölçüler kullanılabilse de, Mevlana şiirini besteledikten sonra kullandığı ölçü, mesnevi vezni haline geldi.  Bu ölçünün bir mesnevi şiiri için kaydedilen ilk kullanımı, 1131-1139 yılları arasında Girdkuh'un Nizari İsmaili kalesinde gerçekleşti. Muhtemelen Attar ve Rumi gibi mistikler tarafından bu tarzda sonraki şiir için zemin hazırlamıştır. Mevlana Celaleddin Rumi'nin diğer önemli eseri Dīwān-e Kabīr veya Dīwān-e Shams-e Tebrizī dir. Farsça yaklaşık 35.000 beyit ve 2000 dörtlüğün yanı sıra, Divan Arapça 90 Gazel ve 19 dörtlük, Türkçe birkaç düzine kadar beyit (çoğunlukla Farsça ve Türkçe karışık makaronik şiirler) ve Yunanca 14 beyit içerir. Nesirler: Fihi Ma Fihi (İçindeki içindedir), Mevlana'nın müritlerine çeşitli vesilelerle verdiği yetmiş bir konuşmanın kaydını sunar.  Çeşitli müritlerinin notlarından derlenmiştir. Farsça'dan bir İngilizce çeviri ilk olarak AJ Arberry tarafından Rumi'nin Söylemleri (New York: Samuel Weiser, 1972) olarak yayınlandı ve Wheeler Thackston'ın ikinci kitabının bir çevirisi, Sign of the Unseen (Putney, VT: Threshold Books, 1994)).  Fihi ma fihi'nin üslubu konuşma diline özgüdür ve orta sınıf erkek ve kadınlara yöneliktir ve sofistike kelime oyunundan yoksundur. Majāles-e Sab'a (Yedi meclis) yedi Farsça vaazı veya yedi farklı mecliste verilen konferansları içerir. Vaazların kendileri, Kuran ve Hadis'in daha derin anlamı hakkında bir yorum sunar. Vaazlar ayrıca Sena'i, 'Attar ve Rumi'nin kendisi de dahil olmak üzere diğer şairlerin şiirlerinden alıntılar içerir. Eflaki'nin aktardığına göre, Şems-i Tebrizî'den sonra Mevlana ileri gelenlerin, özellikle de Salâheddîn Zerkûb'un ricası üzerine hutbeler vermiştir. Farsça'nın üslubu oldukça basittir, ancak Arapça ve tarih bilgisi ve hadislerden yapılan alıntılar, Mevlana'nın İslami bilimlerdeki bilgisini gösterir. Onun tarzı, Sufiler ve manevi öğretmenler tarafından verilen konferansların türünün tipik bir örneğidir. Makatib (veya Maktubat Farsça) Mevlânâ'nın müritlerine, aile fertlerine, devlet ve nüfuz adamlarına yazdığı Farsça mektupların toplamıdır . Mektuplar, Mevlana'nın aile üyelerine yardım etmek ve çevrelerinde büyümüş bir mürit topluluğunu yönetmekle çok meşgul olduğunu kanıtlıyor. Sözü geçen iki eserin (dersler ve vaazlar) Farsça üslubundan farklı olarak, mektuplar bilinçli olarak incelikli ve risale niteliğinde olup, soylulara, devlet adamlarına ve krallara yönelik yazışma beklentilerine uygundur. FELSEFESİ... Mevlana Celaleddin Rumi'nin felsefesi, sevgi ve hoşgörüye dayanır. O, insanın Tanrı'ya ulaşmak için bencillikten ve nefretten arınması gerektiğine inanıyordu. Mevlana Celaleddin Rumi'nin eserleri, tüm dünyada milyonlarca insan tarafından okunmaktadır. MEVLANA'NIN TÜRKİYE'DEKİ VE DÜNYADAKİ ETKİSİ... Mevlana Celaleddin Rumi, Türkiye'nin en önemli manevi önderlerinden biridir. Her yıl Mevlana'nın ölüm yıldönümü olan Şeb-i Arus, Türkiye'de ve birçok ülkede kutlanmaktadır. Mevlana'nın eserleri, birçok dile çevrilmiş ve dünya çapında milyonlarca insan tarafından okunmaktadır. UNESCO, Mevlana'yı "insanlığın ortak mirası" olarak kabul etmiştir.

Anadolu'nun en önemli mutasavvıf şairlerinden: Yunus Emre Haber

Anadolu'nun en önemli mutasavvıf şairlerinden: Yunus Emre

Yunus Emre'nin hayatı hakkında çok az şey bilinmektedir. Kendisi hakkında bilgi edinmek için yazdığı şiirlere ve halk rivayetlerine dayanmaktayız. Taptuk Emre'nin dergahına intisap ettiği ve onunla birlikte Anadolu'yu dolaştığı bilinmektedir. YUNUS EMRE'NİN ESERLERİ Yunus Emre'nin 1000'den fazla şiir ve 40'a yakın ilâhisi olduğu tahmin edilmektedir. Şiirleri, sade ve akıcı dili, samimi duyguları ve tasavvufi derinliği ile öne çıkmaktadır. YUNUS EMRE'NİN ESERLERİNDE İŞLEDİĞİ TEMALAR Allah sevgisi İnsan sevgisi Tasavvuf Aşk Ölüm Ahiret YUNUS EMRE'NİN TÜRK EDEBİYATINA KATKILARI Türkçenin Anadolu'da yayılmasına ve gelişmesine katkıda bulunmuştur. Halk edebiyatının gelişmesinde önemli rol oynamıştır. Tasavvufi şiirin en önemli temsilcilerinden biridir. Şiirleri günümüzde de hala sevilerek okunmaktadır. YUNUS EMRE'NİN ÖNEMİ Yunus Emre, sadece bir şair değil, aynı zamanda bir halk ozanı ve mutasavvıf bir düşünürdür. Şiirleri, Anadolu insanının ruhunu ve inancını yansıtır. Yunus Emre, Anadolu'da Türkçenin ve tasavvufun yayılmasına önemli katkıda bulunmuştur. Yunus Emre'nin sözlerinden bazıları: "Gelin tanış olalım, İnsan olalım, Bir olalım, iri olalım, Diri olalım." "Yaratılanı severim, Yaradan'dan ötürü." "Sevelim sevilelim, Dünya kimseye kalmaz." YUNUS EMRE'NİN MİRASI Yunus Emre, 700 yıl önce yaşamış olmasına rağmen, şiirleri ve fikirleri günümüzde de hala geçerliliğini korumaktadır. Yunus Emre'nin sevgisi, hoşgörüsü ve insan sevgisi mesajı, günümüz insanları için de yol göstericidir. YUNUS EMRE'Yİ ANMAK Yunus Emre'yi anmak için her yıl 23 Mart'ta "Yunus Emre'yi Anma Günü" kutlanmaktadır. Bu vesileyle, Yunus Emre'nin şiirleri okunmakta ve anma törenleri düzenlenmektedir. YUNUS EMRE'NİN TÜRBESİ Yunus Emre'nin türbesi Bursa'da bulunmaktadır. Her yıl binlerce insan, Yunus Emre'nin türbesini ziyaret ederek ona saygılarını sunmaktadır. YUNUS EMRE'NİN ESERLERİ Yunus Emre Divanı Risaletü'n-Nushiyye Taptuk Emre'ye Dair Manzum Hikaye Yunus Emre'nin tasavvuf anlayışının temel özellikleri: Allah sevgisi: Yunus Emre tasavvufunun temelinde Allah sevgisi yer alır. Yunus Emre, Allah'ı her şeyin üstünde sever ve ona olan sevgisini şiirlerinde sık sık dile getirir. İnsan sevgisi: Yunus Emre, Allah'ı sevenin insanı da sevmesi gerektiğine inanır. Şiirlerinde insan sevgisini ve hoşgörüyü vurgular. Birlik ve beraberlik: Yunus Emre, insanların birlik ve beraberlik içinde olması gerektiğine inanır. Şiirlerinde ayrımcılığa ve düşmanlığa karşı çıkar. Tevazu: Yunus Emre, mütevazı bir insandır. Kendini beğenmez ve kibri sevmez. Aşk: Yunus Emre, Allah'a ve insana olan sevgiyi aşk olarak tanımlar. Aşkın her şeyin en yücesi olduğuna inanır. Yunus Emre'nin tasavvuf anlayışının etkileri: Yunus Emre'nin tasavvuf anlayışı, Anadolu'da tasavvufun yayılmasına ve gelişmesine önemli katkıda bulunmuştur. Yunus Emre'nin şiirleri, Anadolu insanının ruhunu ve inancını yansıtır. Yunus Emre'nin tasavvuf anlayışını anlamak için: Yunus Emre'nin şiirlerini okumak önemlidir. Yunus Emre'nin hayatı ve tasavvuf anlayışı hakkında araştırma yapmak da faydalı olacaktır.

En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.