Ukrayna Savaşı Sonrası Havacılık Arenasında Milyarlık Kavga: 400 Jetin Kaderi Ne Olacak?

Ukrayna savaşı, sadece topraklar arasındaki çatışmayla sınırlı kalmadı. Rusya'nın Ukrayna'da devam eden çatışma sırasında 400'den fazla yabancı jeti el koyması, uluslararası havacılık sektöründe derin bir krize neden oldu. Bu olay, uçak sahipleri, sigorta şirketleri ve Rusya arasında milyarlarca dolarlık bir kavga başlattı. Jetlerin kaderi belirsizken, mahkemelerde ve pazarlık masalarında çekişmeler devam ediyor.

Haber Giriş Tarihi: 22.03.2024 16:52
Haber Güncellenme Tarihi: 22.03.2024 16:52

Havacılık dünyası, savaşların etkisi altında. Rusya'nın Ukrayna'da yaşanan kriz sırasında 400'den fazla yabancı jeti el koymasıyla başlayan süreç, sektörde tarihin en büyük kavgalarından birine dönüştü. Sigorta şirketleri, uçak sahipleri ve Rusya arasındaki çekişmeler, uçakların geleceği ve milyarlarca dolarlık sigorta tazminatı konusunda belirsizlik yaratıyor. Bu çatışma, sadece jetlerin kaderini değil, aynı zamanda uluslararası havacılık sektörünün geleceğini de belirleyecek gibi görünüyor.

Rusya'nın Jet El Koymasıyla Başlayan Sigorta Savaşları

Rusya'nın Ukrayna savaşı sırasında ülkedeki 400'den fazla yabancı jeti el koymasıyla başlayan milyarlık kavga, uçak sahipleri, sigorta şirketleri ve Rusya arasında devam ediyor. Wall Street Journal'ın "Destansı Sigorta Savaşları Başladı" başlığıyla duyurduğu haberde, uçak sahiplerinin mahsur kalan jetlerin parasını kimin ödeyeceği konusunda yaşanan tartışmalara odaklanıldı.

Rusya'nın yabancı şirketlere ait milyarlarca dolar değerindeki uçaklarına el koyması, normalde sakin bir sektör olan uçak sigortacılığında tarihin en büyük kavgasını başlattı. Dünyanın önde gelen sigortacıları, uçak sahiplerinin taleplerine karşı çıkarken, mahkeme dosyalarında ABD'nin Ukrayna'ya verdiği destekle ilgili tartışmalar da gündeme geldi.

Çoğunluğu Airbus ve Boeing markası olan bu uçaklar, 2014'teki Ukrayna krizi sırasında Rusya'da mahsur kaldıklarında 10 milyar dolardan fazla değere sahipti. Ancak, şu anda çoğunlukla Rusya'da kayıtlı ve iç hatlarda ya da denizaşırı dost ülkelere giden uçakların geri alınması mücadelesi devam ediyor.

Sigortacılar, tazminat taleplerini ödememek için çeşitli nedenler öne sürüyor. Bunlar arasında, savaşın başlamasından sonra sigortaladıkları uçaklar için teminatları geri çekmeleri ve savaş istisnalarının tetiklenebileceği savunuluyor. Ayrıca, uçak kiralama şirketlerinin Rusya'dan çıkarmak için fırsatları olduğu halde bunu yapmamaları nedeniyle sigorta kapsamında olmadıkları iddia ediliyor.

Bu süreçte, bazı leasing şirketleri Rusya ile anlaşarak, uçaklarını geri alma konusunda anlaşma sağladılar. Ancak bu anlaşmalar genellikle uçakların savaş öncesi değerlerinden daha düşük bir değerle gerçekleştiği için eleştiriliyor.

Rusya'nın yabancı jetleri el koyması, daha önce Ukrayna savaşı sırasında Rus oligarklara ait yatlara yapılan yaptırımlarla benzerlik gösteriyor. Ancak, bu durumda da sigorta şirketleriyle jet sahipleri arasındaki hukuki mücadele devam ediyor.