Tağşiş ve taklitle tüketiciler kandırıldığı gibi büyük markalı firmalar da başka yollarla tüketicileri kandırıyor.
Bu konuda açıklama yapan Tüketici Konfederasyonu (TÜKONFED) Başkanı Aydın Ağaoğlu vatandaşları dikkatli olmaları konusunda uyardı.
Bir süre önce 5 litrelik iki teneke zeytinyağı aldığını söyleyen Ağaoğlu, bu 5 litrelik zeytinyağlarının birinin fiyatının 500 TL, diğerinin ise 750 TL olduğunu söyledi. Bu zeytinyağlarından birinin Tarım ve Orman Bakanlığının açıkladığı tağşişli ürünler listesinde yer aldığını belirten Ağaoğlu, diğerini ise Bakanlığın İstanbul İl Laboratuvarına götürerek incelenmesi için bıraktığını ifade etti ve ekledi ‘Sonuçlarını alınca konuşuruz.’
Tüketicileri büyük markalı firmaların da başka yollarda aldattığını söyleyen Ağaoğlu, ‘Gramaj oyunlarıyla bir de gizli zamlar var. Paketli gıdalarda gramajı düşürüyorlar ama paket aynı paket fiyat aynı fiyat. Tüketici bunu aynı fiyat diye alıyor ancak zamlı aldığını bilmiyor. Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği'nde 'Tüketicilere sunulan bir malda birim fiyatını farklılaştıracak şekilde adet, uzunluk, ağırlık, alan, hacim ölçüleri ve benzeri unsurlarından birinde değişiklik yapılmasına rağmen, değişiklik yapılmadığı düşüncesi uyandıran yanıltıcı ambalajlama uygulamaları' maddesi bulunuyor. Bu maddeye göre gizli zamla tüketiciyi aldatanlara 550 bin liraya kadar ceza uygulanabiliyor.’ açıklamasında bulundu.
Ağaoğlu, yalancı indirim ile ilgili ise ‘Hakikaten bunu insanlara yeterince anlatamadım. İndirim yapıyorum diyebilmesi için firmanın o ürünün son 30 günde satıldığı en düşük fiyatı baz alması lazım. Yani 100 liraya satmış, 120 ya da 150 liraya satmış. 150 lira üzerinden indirim uygulayamaz. 100 lira üzerinden indirim yapabilir. Bunu fark eden tüketiciler Ticaret Bakanlığına başvurmalı. Otuz gün geriye dönüp satıyorsunuz. 100 liradan satmış en düşük. Yüz liradan daha ucuza satıyorsa indirim diyebilir. Mesela 90 liraya satıyorsa ona indirim yaptın denebilir. Yalancı indirim olduğu takdirde bununla ilgili idari para cezasına muhatap olacaktır. Fiyatı yükseltip sonra indirim yaptık demek tüketiciyi yanıltıcı uygulamalardır ve cezayı gerektirir.’ ifadelerini kullandı.