"Ömrünü tamamlamış araç yönetmeliği güncellenmeli”

ART Group Yönetim Kurulu Başkanı Gökhan Dursun, Türkiye'de hurda araçların yarattığı çevresel sorunlara dikkat çekti.

Haber Giriş Tarihi: 03.11.2024 17:42
Haber Güncellenme Tarihi: 03.11.2024 17:42

ART Group Yönetim Kurulu Başkanı Gökhan Dursun, Türkiye’de görüntü kirliliği ve çevreye zarar veren hurda araçlar konusunda uyardı. Hurda araçların çevresel ve ekonomik zarara yol açtığını belirten Dursun, ömrünü tamamlamış araç yönetmeliğinin güncellenmemesi halinde bu sorunların büyüyeceğine dikkat çekti.

HURDA ARAÇLAR ÇEVRE VE EKONOMİ İÇİN TEHDİT

Türkiye’de uzun yıllardır yol kenarları, kırsal alanlar ve depolama tesislerinde terk edilen hurda araçlar, çevre ve ekonomi üzerinde olumsuz etkiler yaratıyor. Dursun, ART Group olarak, otomotiv sektöründe atık yönetimi ve geri dönüşüm faaliyetleri yürüttüklerini belirtti. Şirket, global otomobil markalarının atıklarını toplarken, hurda otomobillerin de geri dönüşümünü sağlıyor. Ancak Türkiye’de yönetmeliğin eski olması nedeniyle atık ve hammadde yetersizliği yaşandığını belirten Dursun, “Türkiye’de ortalama araç yaşı 15’in üzerine çıktı ve bu, karbon ayak izini arttırıyor. Yaşlı araçlar çevreye ciddi zarar veriyor” dedi.

YAŞLI ARAÇLAR TRAFİK GÜVENLİĞİNİ TEHLİKEYE ATIYOR

15 yaş üstü araçların trafikte olmasının güvenlik açısından da risk taşıdığını söyleyen Dursun, bu araçların çarpışma önleyici ve gelişmiş fren sistemleri gibi güvenlik donanımlarından yoksun olduğunu vurguladı. “Türkiye, hurda araçları trafikten çekmek için aralıklarla ÖTV indirimi gibi çözümler sunuyor. Ancak biz, Avrupa’daki gibi düzenli bir yönetmelik ile yaşlanan araçların trafikten çekilmesi gerektiğini düşünüyoruz,” diyen Dursun, böylece daha sistemli bir geri dönüşüm süreci oluşturulabileceğini ifade etti.

“VAHŞİ YÖNTEMLERLE GERİ DÖNÜŞÜM YAPILIYOR”

Dursun, ömrünü tamamlamış araç yönetmeliğinin 14 yıldır güncellenmediğine işaret ederek, Avrupa Yeşil Mutabakatı ve Döngüsel Ekonomi Eylem Planı kapsamında hazırlanacak yeni düzenlemelerin gerekliliğine dikkat çekti. Mevcut düzenlemenin geri dönüşümü zorlaştırdığını ve teknik altyapı eksikliği nedeniyle araçların geri dönüşümünün sağlıklı bir şekilde yapılamadığını belirtti. Dursun, “Vatandaşlar araçlarını uygun olmayan koşullarda geri dönüşüme veriyor, lisanslı olmayan hurdacılarda ayrıştırılan araçlar çevreye tehlikeli atık sızdırıyor” dedi.

EKONOMİYE KATKI İÇİN YÖNETMELİK DEĞİŞİKLİĞİ ŞART

ART Group’un yıllık 8 bin ton atığı geri dönüştürerek ekonomiye kazandırdığını söyleyen Dursun, yeni yatırımlar ve düzenlemelerle bu rakamların çok daha yükseğe çıkarılabileceğini ifade etti. Türkiye’de her yıl yaklaşık 1 milyon araç satılmasına karşın trafikten düşürülen araç sayısının 3 bini geçmediğine dikkat çekerek, hurda araçların kontrolsüz bir şekilde doğaya bırakılmasının çevresel ve ekonomik zararları artırdığına değindi.

ELEKTRİKLİ ARAÇLAR FOSİL YAKITLI ARAÇLARI DEĞİŞTİRİYOR

Elektrikli araçlara geçişin hızlanmasıyla, fosil yakıtlı araçların hurdaya ayrılmasının artacağını belirten Dursun, devlet desteğiyle elektrikli araçlara erişimin kolaylaşmasının içten yanmalı motorlu araçları devre dışı bırakacağını söyledi. “Elektrikli araçların tercih edilmesiyle fosil yakıtlı araçların hurdaya ayrılması artacak. Bu araçların lisanslı tesislerde geri dönüştürülmesi için mevzuat değişikliği büyük önem taşıyor,” şeklinde konuştu.

Gökhan Dursun, doğru düzenlemelerle hurda araçların çevreye zarar vermeden ekonomiye kazandırılabileceğini belirterek, ömrünü tamamlamış araç yönetmeliğinin bir an önce yenilenmesi çağrısında bulundu.