1871 ile 1948 yılları arasında Mudanya ile Bursa arasında hizmet veren Mudanya-Bursa Demiryolu, bölgenin ekonomik ve sosyal hayatında önemli bir role sahipti. Fransızca adıyla Chemin de Fer Moudania Brousse (CFMB) olarak da bilinen bu hat, özellikle Bursa'da üretilen ipek gibi ürünlerin Avrupa'ya taşınmasında büyük kolaylık sağladı.
Kuruluş ve İlk Aşamalar
14 Ağustos 1871'de, Osmanlı Hükûmeti, Mudanya'dan Bursa'ya doğru bir demiryolu hattı inşa etmeye başladı. Bu hat, liman şehri Mudanya ile iç şehir Bursa arasında ulaşım sağlamayı amaçlıyordu. İnşaat sürecinde, 1874 yılında hattın iki Fransız yatırımcıya satılması gerçekleşti.
Tamamlanma ve Genişletme Planları
Demiryolu hattı 1875'te Bursa'ya ulaştı ve tamamlandı. Hattın Bozüyük'e kadar uzatılması ve Osmanlı Anadolu Demiryolları hattına bağlanması planlandı, ancak bu plan hiçbir zaman gerçekleşmedi.
Geçiş ve Satın Alma
2 Ocak 1891'de Georges Nagelmackers, demiryolu hattı için 27,000 Sterlin ödedi. Demiryolu, 1932'de Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) tarafından satın alındı.
KAPANIŞ VE SONRASIDemiryolu hattı, 1948 yılında kârlı olmaması nedeniyle kapatıldı. Hattın kapanmasıyla birlikte, Bursa ve Mudanya arasındaki demiryolu ulaşımı sona erdi ve bu güzergâh kara yolu ile hizmet vermeye başladı.
Mudanya–Bursa Demiryolu hattı, Osmanlı dönemindeki ulaşım altyapısının bir parçası olarak önemli bir tarihi değere sahiptir. Bugün, hattın geçtiği güzergâh ve tarihî yapılar, geçmişin izlerini taşıyan önemli kültürel miras alanları olarak değerlendirilmektedir.